
Velkommen til Coops side om personvern!
Her forklarer vi hvordan vi behandler dine personopplysninger når du er kunde, medlem eller på annen måte har kontakt med oss.
Du får oversikt over hvilke opplysninger vi samler inn, hvorfor vi gjør det, og hvilke rettigheter du har – som for eksempel å få innsyn eller be om retting. Vi forteller også hvordan vi sikrer at informasjonen din behandles trygt og ansvarlig.
Tips: Bruk søkefunksjonen i nettleseren for å finne det du leter etter.
Trykk Ctrl + F (Windows) eller Cmd + F (Mac), og skriv inn et søkeord.
| Kontakt Oss |
Personvernerklæring for Coop Norge SA og Samvirkelag
Behandling av personopplysninger hos Coop
Som del av sin virksomhet vil Coop behandle personopplysninger. Coops innsamling og behandling av personopplysninger skjer til ulike formål avhengig av hvem du er og hvordan du har kontakt med Coop. Coop blir brukt som en fellesbetegnelse for både Coop Norge SA og det enkelte samvirkelag.
Nedenfor finner du informasjon om hvordan Coop behandler personopplysninger, og dine rettigheter knyttet til dine personopplysninger. Med «personopplysninger» menes alle opplysninger som kan knyttes til en fysisk person (sistnevnte omtales som «registrert»). Med «behandling» menes alt som foretas med personopplysninger, som innsamling, registrering, organisering, strukturering, lagring, tilpasning eller endring, gjenfinning, konsultering, utlevering ved overføring, spredning eller alle andre former for tilgjengeliggjøring, sammenstilling eller samkjøring, begrensning, sletting eller tilintetgjøring.
Coop skal behandle personopplysninger i samsvar med personvernlovgivningen, grunnleggende personvernhensyn/prinsipper, rammeavtalen du har inngått med Coop, avtaler i forbindelse med tjenester du tar i bruk, samtykker som er avgitt, Normalvedtekter for samvirkelag og våre interne rutiner og prinsipper for behandling av personopplysninger.
Medlemskap i Coop er personlig og skal ikke deles med andre.
Når det vises til Artikkel, vises det til Lovdata (personvernforordningens kapittel II).
Når det refereres til App menes appen Coop medlem som kan benyttes i alle Coops butikker og som blant annet inneholder medlemskortet, Coopay, handlelister, kuponger og medlemsfordeler.
Hvem gjelder personerklæringen for
Personvernerklæringen gjelder for alle som registrerer personopplysninger hos Coop. Hvordan Coop behandler personopplysninger er avhengig av hvilken kontakt du har hatt med Coop:
a) Kunde
Handler du i Coops butikker uten å registrere medlemskort/App behandler vi ingen personopplysninger om deg, med unntak av bruk av sikkerhetskameraer, jf. punkt om sikkerhetskameraer. Kontakter du Coop Kunde- og medlemsservice vil vi behandle de personopplysningene du gir fra deg. Hvis du er netthandelskunde, se eget punkt om netthandel.
b) Medlemmer
Registrerer du medlemskortet/App ved handel i Coops butikker eller ved netthandel lagres nødvendige personopplysninger om deg, slik at Coop kan utbetale kjøpeutbytte.
c) Arbeidssøkere
Personer som søker jobb hos Coop.
Roller og ansvar
I Coop kan både Coop Norge SA og det enkelte samvirkelag være behandlingsansvarlig. I noen tilfeller vil Coop Norge SA være databehandler for det enkelte samvirkelag. I andre tilfeller kan det være felles behandlingsansvar. I erklæringen vil det fremkomme under den enkelte behandlingsaktivitet hvilken rolle det enkelte selskap har.
Coop Norge SA som behandlingsansvarlig
Identiteten til Coop Norge SA er: Postboks 21 Haugenstua, 0915 Oslo, organisasjonsnummer 936 560 288. Når Coop Norge SA har behandlingsansvaret, er det Coop Norge SA som bestemmer hvorfor og hvordan personopplysningene skal behandles, behandlingen omtales nedenfor. Tilsvarende når samvirkelag er behandlingsansvarlig. Du kan til enhver tid kontakte Kunde- og medlemsservice på her eller telefon 64 87 50 00 vedrørende spørsmål om markedsføring, medlemsordningen eller andre henvendelser. Se «Hjelp og kontakt» for åpningstider og svar på ofte stilte spørsmål. Der hvor det står Coop Norge SA som behandlingsansvarlig kan det i noen tilfeller være et av Coop Norges datterselskaper, se liste over Coops datterselskaper.
Samvirkelagene som behandlingsansvarlig
Det enkelte samvirkelag som du er medlem i, kan også behandle personopplysninger om deg. Hvilket samvirkelag du er medlem av finner du på medlemskortet eller i Appen. Oversikt over samvirkelagene finner du her. Der vil du også finne kontaktinformasjon til det enkelte samvirkelag.
Eierinformasjon
Dersom Coop har behov for å gi deg som medlem informasjon som er relevant eller nødvendig mht ditt medlemskap, vil Coop kunne kontakte deg per e-post, post eller SMS.
Behandling av personopplysninger
Nedenfor gir vi deg en oversikt over hvilke formål vi behandler personopplysningene for, hvilke personopplysninger vi behandler, hva det rettslige grunnlaget for behandlingen er, hvor lenge vi behandler personopplysningene og hvem som er ansvarlig for behandlingen.
Medlemsregister
Medlem
Formål med behandlingen: Ha en oversikt over medlemskapet i Coop og hvilket samvirkelag du er medlem i.
Hvilke opplysninger blir behandlet: Navn, adresse, mobilnummer, fødselsnummer, (eller annet ID nummer) og e-postadresse som du som medlem har oppgitt til Coop, i tillegg til medlemsnummer og CoopID.
Grunnlaget for behandlingen: Artikkel 6 nr. 1 c rettslig forpliktelse, jf. Rammeavtalen og Normalvedtektene for samvirkelag § 4 nr. 6, jf. samvirkeloven § 18.
Lagringstid: Så lenge du er medlem. I tillegg er Coop forpliktet til å lagre personopplysningene knyttet til kjøp i 5 år etter regnskapsårets avslutning. Coop vil også lagre noen opplysninger til historiske formål.
Hvem er ansvarlig for behandlingen: Samvirkelaget du er medlem i og Coop Norge SA som databehandler.
Familiemedlem
Formål med behandlingen: Ha oversikt over hvilket medlem og medlemskap familiemedlemmet er tilknyttet.
Hvilke opplysninger blir behandlet: Navn, adresse, mobilnummer, fødselsdato og e-postadresse som du som familiemedlem har oppgitt til Coop, i tillegg til medlemsnummer og CoopID.
Grunnlaget for behandlingen: Artikkel 6 nr. 1 b avtale, Vilkår for familiemedlemskap
Lagringstid: Så lenge du har et familiemedlemskap tilknyttet et medlemskap eller så lenge medlemmet er medlem i samvirkelaget. Dersom medlemmet avslutter ditt familiemedlemskap beholder Coop dine personopplysninger i 30 dager, slik at disse kan gjenbrukes dersom du ønsker å bli medlem selv. Dersom medlemmet dør opphører medlemmets medlemskap i samvirkelaget og familiemedlemmets tilknytning til medlemskapet bortfaller. I en periode på 90 dager etter dødsfallet vil du som familiemedlem likevel kunne benytte deg av eksisterende kuponger og tilbud.
Hvem er ansvarlig for behandlingen: Samvirkelaget du er familiemedlem i og Coop Norge SA som databehandler.
Medlemskonto og eierinformasjon
Ved etablering av medlemskapet opprettes det en medlemskonto hvor andelsinnskuddet innbetales. På denne kontoen blir også kjøpeutbyttet innbetalt innen utgangen av februar hvert år.
Formålet med behandlingen: Sende deg eierinformasjon om eksempelvis renteendringer, selskapsendringer/fusjoner som gjelder ditt samvirkelag og innkalling til møter i samvirkelaget. Meldinger blir sendt elektronisk med mindre du har reservert deg mot elektroniske meldinger og varsler angående din medlemskonto/høyrente-konto.
Hvilke opplysninger blir behandlet: Medlemsnummer, CoopID, navn, fødselsnummer, adresse, e-postadresse og samvirkelagstilknytning.
Grunnlaget for behandlingen: Artikkel 6 nr. 1 b avtale, jf. Rammeavtalen og bokføringsforskriften.
Lagringstid: 10 år etter regnskapsårets slutt, jf. forskrift om bokføring § 8-13-4
Hvem er ansvarlig for behandlingen: Samvirkelaget du er medlem i og Coop Norge SA som databehandler.
Coop valg
Som medlem kan du stille som kandidat i valg til tillitsverv i samvirkelaget du er medlem i. Forutsetningen for å kunne bli valgt er at du oppfyller kriteriene i vedtektene mht. valgbarhet. Valgkomiteen får tilgang til dine personopplysninger for å kunne gjennomføre sitt arbeid. I forbindelse med Coop Valg, kan Coop informere deg om muligheten til å stille som kandidat og om selve valget på epost/SMS.
Formålet med behandlingen: Medlemmer i samvirkelag kan stille til valg og bli valgt inn i samvirkelagets årsmøte og evt. andre organer. Coop vil også informere medlemmene om muligheten til å stille som kandidat og om selve valget.
Hvilke opplysninger blir behandlet: Navn, kjønn, fødselsdato, kjøpsnivå, medlemsnummer, yrke, postnummer, poststed, mobilnummer og e-postadresse, interesser og bilde.
Grunnlaget for behandlingen: Normalvedtektene for samvirkelag § 9 og 11 b og samvirkelovens § 37
Lagringstid: Slettes etter valget
Hvem er ansvarlig for behandlingen: Samvirkelaget du er medlem i og Coop Norge SA som databehandler.
For valgte kandidater:
Formålet med behandlingen: Er å kunne kommunisere med deg som medlemsvalgt og innkalle deg til relevante møter.
Hvilke opplysninger blir behandlet: Navn, adresse, mobilnummer, e- post, medlemsnummer, CoopID, bilde og hvilken type verv
Grunnlaget for behandlingen: Normalvedtektene for samvirkelag § 9
Lagringstid: 5 år etter at valgperioden er over i henhold til bokførings- og regnskapsloven og for historiske formål. Personopplysningene i årsrapporten kan ikke slettes.
Hvem er ansvarlig for behandlingen: Samvirkelaget du er medlem i og Coop Norge SA som databehandler.
Medlemsvalgtportalen
Gi deg som medlemsvalgt tilgang til Medlemsvalgtportalen for å få informasjon og tilgang på kurs. For samvirkelagene som har tatt i bruk Medlemsportalen er formålet å gi informasjon, ha oversikt over bruk og hvem som har gjennomført hvilke kurs
Hvilke personopplysninger blir behandlet: Navn, e-post og mobilnummer.
Grunnlaget for behandlingen: Artikkel 6 nr. 1a, samtykke fra medlemsvalgte
Lagringstid: Så lenge du er medlemsvalgt
Hvem er ansvarlig for behandlingen: Samvirkelaget du er medlemsvalgt i og Coop Norge SA.
Ansattvalg hos samvirkelag
Formål med behandlingen er: Å presentere kandidater til valg og gjennomføre valget
Hvilke personopplysninger blir behandlet: Navn, mobilnummer, epost og bilde
Grunnlag for behandlingen: Artikkel 6 nr. 1 a samtykke Lagringstid: 1 måned etter gjennomført valg
Hvem er ansvarlig for behandlingen: Samvirkelaget den ansatte er ansatt i. Coop Norge SA er databehandler.
Si ditt
Formål med behandlingen: Gjennomføre meningsmålinger for medlemmer
Hvilke personopplysninger blir behandlet: Medlemsnummer, CoopID, geografisk lokasjon, samvirkelagsagstilknytning, alder, kjønn og kjøpsadferd
Grunnlag for behandlingen: Artikkel 6 nr.1 a – samtykke og artikkel 6 nr. 1 b Lagringstid: 2 uker
Hvem er ansvarlig for behandlingen: Samvirkelaget du er medlem i og Coop Norge SA er databehandler.
Sikker identifikasjon
I noen tilfeller er Coop avhengig av sikker identifikasjon av medlemmene. I slike tilfeller vil fødselsnummer benyttes, hvis dette ikke kan gjøres på annen måte for medlemmer i samvirkelag.
Formålet med behandlingen: Er å sikre at det er rett medlem Coop behandler personopplysningene til.
Hvilke opplysninger blir behandlet: Navn og fødselsnummer
Grunnlaget for behandlingen: Artikkel 6 nr. 1 c rettslig forpliktelse, jf. finansavtaleloven § 1-8 (8) og personopplysningsloven § 12
Lagringstid: 5 år
Hvem er ansvarlig for behandlingen: Coop Norge SA
Medlemsprogram
Normalvedtektene for samvirkelag og normalvedtektene for Coop Norge SA definerer formålet med samvirkelaget. Formålet er å forsyne medlemmene i samvirkelaget med gode og hensiktsmessige varer og tjenester til konkurranse dyktig pris og kvalitet. Fordelene i programmet kan når som helst endres uten at Coop må varsle deg som enkeltperson. Dette gjelder både medlemsfordeler, medlemskupp og samarbeidspartnere i medlemsprogrammet. Ved all bruk/registering av medlemskort/App hos Coop, både hos samvirkelag og Coop Norge, blir ditt medlemsnummer/CoopID, kjøpsopplysninger, det enkelte produkt som kjøpes, beløp, hvilken butikk og kjøpstidspunkt registrert hos Coop. Dette gjør det mulig å beregne riktig kjøpeutbytte i henhold til Normalvedtektene. Ved registering av medlemsnummer/CoopID hos samarbeidspartnerne vil Coop få oppgitt bonusbeløp til fordelsregnskapet. Hvis du ikke ønsker at kjøpene dine skal registreres, må du unngå å registrere medlemskort/App når du handler.
Formålet med behandlingen: Forsyne medlemmene med gode og hensiktsmessige varer og tjenester til konkurransedyktig pris og kvalitet.
Hvilke opplysninger blir behandlet: Navn, adresse, medlemsnummer, CoopID, e-postadresse, mobilnummer, kjøp ved bruk av medlemskort/App og analyse av kjøp
Grunnlaget for behandlingen: Artikkel 6 nr. 1 c) Rammeavtalen og Normalvedtektene § 4 nr. 7, Artikkel 6 nr. 1 a) Analysesamtykke og Artikkel 6 nr. 1 b) for bonus jf. Avtalen med samarbeidspartneren
Lagringstid: 5 år etter regnskapsårets avslutning og analyse av kjøp i 2 år 3 måneder
Hvem er ansvarlig for behandlingen: Coop Norge SA og Coops samarbeidspartnere i medlemsprogrammet, jf. oversikt over samarbeidspartnere på her.
Riktige opplysninger
Coop sikrer gjennom andre tilgjengelig kilder at personopplysninger om deg er riktige. Slike kilder kan for eksempel være adresseopplysninger og navneendringer fra Folkeregisteret.
Formålet med behandlingen: Er å sikre at Coop har riktige opplysninger om medlemmer og eventuelle disponenter. (Gjelder ikke familiemedlemmer).
Hvilke opplysninger blir behandlet: Navn, adresse, fødselsnummer
Grunnlaget for behandlingen: Artikkel 6 nr. 1 c rettslig forpliktelse, jf. personopplysningsloven § 5
Lagringstid: Så lenge du er medlem i et samvirkelag eller disponent i et aktivt medlemskap
Hvem er ansvarlig for behandlingen: Coop Norge SA og analysebyrå som databehandler
Handel i butikk
a) ShopExpress eller selvbetjente kasser
Ved bruk av selvbetjente kasser er det frivillig å registrere medlemskort/App for å få kjøpeutbytte og bonus. Coop har rett til å gjennomføre tilfeldige og personlige kontroller i forbindelse med eller etter handelen ved bruk av ShopExpress eller selvbetjente kasser i henhold til avtalen som er inngått, for å kontrollere at alle varer er scannet. Ved feil bruk av ovennevnte løsninger har Coop rett til å nekte deg å benytte løsningene.
Formålet med behandlingen: Er å gi deg mulighet å handle raskt og effektivt med ShopExpress eller i selvbetjente kasser
Hvilke personopplysninger blir behandlet: Navn, adresse, medlemskort/App handletidspunkt og varer
Grunnlaget for behandlingen: GDPR Artikkel 6 (1) bokstav b, Avtalen du har inngått med å bruke tjenesten, da det er nødvendig for å sikre partenes rettigheter og det er tatt egnede tiltak for å verne den registrerte ved at vedkommende skal kunne betale for alle varene.
Lagringstid: 5 år
Hvem er ansvarlig for behandlingen: Samvirkelaget du eller eieren av medlemskapet er medlem i og Coop Norge SA som databehandler
b) Transaksjon
Coop benytter din kontaktinformasjon til å kontakte deg hvis du ikke har gjennomført betalingstransaksjonen og ikke har betalt for varene du har kjøpt når du forlater butikken. Dette gjelder, så frem du har identifisert deg ved kjøpet ved å benytte medlemskort/App.
Formålet med behandlingen: Er å sikre betaling for kjøpet
Hvilke personopplysninger blir behandlet: Navn, adresse, medlemsnummer/CoopID, telefonnummer og samvirkelag
Grunnlaget for behandlingen: Artikkel 6 nr. 1 b), Avtalen du har inngått med Coop i forbindelse med handelen og Artikkel 6 nr. 1. f) interesseavveining.
Lagringstid: Slettes når formålet er oppfylt
Hvem er ansvarlig for behandlingen: Samvirkelaget du eller eieren av medlemskapet er medlem i og Coop Norge SA som databehandler
c) Tilbakekalling
Coop kan benytte din kontaktinformasjon for å varsle deg ved tilbakekalling av produkter for å verne deg eller en annen fysisk persons vitale interesser.
Formålet med behandlingen: Ta kontakt med deg dersom det er alvorlige feil med et produkt du har kjøpt som kan forårsake skade
Hvilke personopplysninger blir behandlet: Navn, adresse, e-post, mobilnummer og medlemsnummer/CoopID
Grunnlaget for behandlingen: Artikkel 6 nr.1 d), Verning av den registrertes eller en annen fysisk persons vitale interesser
Lagringstid: Slettes når formålet er oppfylt
Hvem er ansvarlig for behandlingen: Coop Norge SA
d) Gjenglemte varer eller eiendeler
Hvis du har identifisert deg med medlemsnummer/CoopID da du handlet eller har gjenglemt eiendeler med navn, vil Coop benytte din kontaktinformasjon slik at du kan få igjen varer du har betalt for eller eiendeler du har glemt igjen.
Formålet med behandlingen: Er at du skal få igjen gjenglemte varer eller eiendeler
Hvilke personopplysninger blir behandlet: Navn, medlemsnummer/CoopID og mobilnummer
Grunnlaget for behandlingen: Artikkel 6 nr. 1 f), Berettiget interesse
Lagringstid: Slettes når formålet er oppfylt
Hvem er ansvarlig for behandlingen: Samvirkelaget du eller eieren av medlemskapet er medlem i eller Coop Norge SA som databehandler
e) CoopKey/døgnåpen butikk/Ubemannede butikker
Coop tilbyr deg å handle i døgnåpne butikker eller butikker som er ubemannet. For å sikre deg og Coops interesser kreves det at du har lastet ned CoopKey-appen og har identifisert deg med BankID. Du må være 18 år for å handle, men aldersgrensen kan avvike i enkelte butikker. Butikkene har sikkerhetskameraer for å ivareta både dine og Coops interesser, i tilfelle det skulle oppstå en uønsket hendelse i butikk. Coop benytter ikke biometriske data for identifisering, da verifiseringen av BankID gjøres av Coops leverandør, Aera. Aera er behandlingsansvarlig for denne behandlingen.
Formålet med behandlingen: Er tilrettelegging for at du kan handle i døgnåpne eller ubemannede butikker
Hvilke personopplysninger blir behandlet: Se vilkår for Coopkey
Grunnlaget for behandlingen: Artikkel 6 nr.1 b), Avtale, jf. Vilkår for tjenesten og Artikkel 6 nr. 1 f) Berettiget interesse for sikkerhetskameraer
Lagringstid: 5 år når det gjelder identifisert handel og syv dager for innhold fra våre sikkerhetskameraer. For CoopKey, så lenge du benytter tjenesten
Hvem er behandlingsansvarlig for behandlingen: Det samvirkelaget du eller eieren av medlemskapet er medlem i og Coop Norge SA for CoopKey
f) Coopay
Coopay er en tjeneste hvor du kan betale handelen med mobilen hvis du har lastet ned Appen. For å bruke Coopay i Appen må du registrerer deg med BankID, og fødselsnummer, slik at Coop er sikker på at det er rett medlem eller familiemedlem som benytter tjenesten. Du må også legge inn et betalingsmiddel som belastes når du handler. Coop benytter ikke biometriske data for identifisering, da verifiseringen av BankID gjøres av Coop leverandør, Aera. Aera er behandlingsansvarlig for denne behandlingen. Fra tid til annen vil det bli gjennomført konkurranser hvor det trekkes en vinner blant alle medlemmer som har betalt med eller lastet ned Coopay. Les mer under punktet - xvi. Atferdsbaserte konkurranser
Formålet for behandlingen: å tilrettelegge for at det kan foretas betaling for handler med mobiltelefon.
Hvilke personopplysninger blir behandlet: Se vilkår for Coopay
Grunnlaget for behandlingen: Artikkel 6 nr.1 b) Avtale, jf. Vilkårene for bruk av tjenesten i appen
Lagringstid: 5 år etter regnskapsårets avslutning for handel. For Coopay, så lenge du bruker tjenesten
Hvem er behandlingsansvarlig: For handelen; det samvirkelaget du eller eieren av medlemskapet er medlem i og Coop Norge SA for Coopay
Hvilke personopplysninger blir behandlet: Registreringsnummer, tid og sted for parkering
Grunnlag for behandlingen: Artikkel 6 nr.1 b) Avtale
Lagringstid: Parkeringshistorikk slettes etter 60 dager. Registreringsnummer lagres så lenge kunden har aktivert tjenesten.
Hvem er ansvarlig for behandlingen: Coop Norge SA
Kommunikasjon, informasjon og tilbud
i. Tilbud og markedskommunikasjon
I forbindelse med medlemskapet kan du blant annet motta informasjon om tilbud og tjenester fra Coop og Coops samarbeidspartnere i medlemsprogrammet. Coop ønsker at informasjonen og markedsføringen skal være så relevant for deg som mulig.
Formålet med behandlingen: Er at du som medlem eller familiemedlem skal få kunnskap om hvilke tjenester og samarbeidspartnere du kan benytte deg av. Vi vil også gi deg relevante tilbud og markedskommunikasjon fra Coop og våre samarbeidspartnere basert på din kjøpsadferd, ved bruk av medlemskortet, apper, digital kommunikasjon og digital adferd. For å berike kommunikasjonen hentes det inn offentlig tilgjengelig statistiske data fra tredjeparter. Det gjøres tilpasninger/analyse på bakgrunn av kjøpsopplysninger og handlemønster. Coop gjør bruk av ulike segmenteringsmodeller, slik at du for eksempel grupperes inn i under en av våre kundesegmenter.
Hvilke personopplysninger blir behandlet: Navn, adresse, e-post, mobilnummer, medlemsnummer/ CoopID og handlemønster
Grunnlaget for behandlingen: Artikkel 6 nr.1 a) Samtykke (e-post og/eller SMS og/eller analyse) og Artikkel 6 nr.1 b) Avtale jf. Normalvedtektene for samvirkelag § 2.
Lagringstid: Så lenge medlemskapet består
Hvem er ansvarlig for behandlingen: Coop Norge SA
ii. Kundehenvendelser
Coop Norge SA sin Kunde- og medlemsservice er tilgjengelig for alle kunder og medlemmer.
Formålet med behandlingen: Er å gi gode tilbakemeldinger på dine spørsmål og sikre god dialog med deg
Hvilke personopplysninger blir behandlet: Medlemsnummer/CoopID, navn, e-post, mobilnummer og dialogen med deg
Grunnlaget for behandlingen: Artikkel 6 nr. 1 b) Avtale, jf. Rammeavtalen og f) Berettiget interesse
Lagringstid: 5 år
Hvem er ansvarlig for behandlingen: Coop Norges SA
iii. Medlemspanel
Som medlem ønsker Coop å komme i kontakt med deg for å ha dialog om dine ønsker og preferanser. Det er derfor opprettet et medlemspanel hvor de som deltar i panelet jevnlig mottar spørreskjemaer med forskjellige spørsmål knyttet til Coop. Ved å svare hjelper du både Coop og Coops leverandører til å forstå kundenes ønsker og til å ta bedre beslutninger om sine produkter.
Formålet med behandlingen: Er å gi medlemmene mulighet å påvirke Coops butikker og vareutvalg
Hvilke personopplysninger blir behandlet: Navn, medlemsnummer/CoopID, analyse av handleadferd og besvarelser
Grunnlaget for behandlingen: Artikkel 6 nr. 1 a) Samtykke
Lagringstid: 1 år
Hvem er behandlingsansvarlig: Coop Norge SA.
iv. Kundemålinger
Når du handler i en av Coops butikker vil du som medlem få mulighet å si din mening om handleopplevelsen. Dette er for at du skal ha mulighet til å påvirke Coops butikker.
Formålet med behandlingen: Er at du som medlem kan få gitt tilbakemeldinger til Coop om din handleopplevelse. Slike undersøkelser blir sendt på e-post eller SMS.
Hvilke opplysninger blir behandlet: Medlemsnummer/CoopID, e-post og/eller mobilnummer
Grunnlaget for behandlingen: Artikkel 6 nr. 1 a) Samtykke, b) Avtalen Jf. Rammeavtalen og medlemsordningen og f) Berettiget interesse
Lagringstid: 2 år
Hvem er ansvarlig for behandlingen: Samvirkelaget du eller eieren av medlemskapet er medlem i og Coop Norge SA.
v. Nyhetsbrev og annen elektronisk kommunikasjon
Du kan melde deg på nyhetsbrev fra en eller flere kjeder for å motta tilbud, tips, oppskrifter, nyheter osv. på e-post fra de(n) kjeden(e) du selv aktivt velger, i tillegg til andre relevante tilbud som f. eks fra våre samarbeidspartnere. Hos enkelte kjeder kan du abonnere på tilbud via SMS.
Formålet med behandlingen: Er å gi deg tilbud, tips, oppskrifter, nyheter osv, fra den eller de kjedene du har valgt, eller andre nyheter som er av interesse for deg som medlem.
Hvilke personopplysninger blir behandlet: E-postadresse og evt mobilnummer
Grunnlaget for behandlingen er: Artikkel nr.1 a samtykke til å motta slike opplysninger på e-post eller SMS
Lagringstid: Så lenge samtykket gjelder
Hvem er ansvarlig for behandlingen: Coop Norge SA. Når Coop sender ut markedsføring via e-post, vil Coop kunne analysere hvor mange som har klikket i e-postene. Behandlingsgrunnlaget for å kunne gjøre dette er samtykket du har gitt. Du kan enkelt melde seg av nyhetsbrev(ene) ved å benytte link for avmelding som du finner i hver enkel utsendelse.
Andre behandlinger
i. Netthandel
Varehandel på nett hos obs.no og obsbygg.no
Formålet med behandlingen: Er å inngå og oppfylle avtale om kjøp i nettbutikkene obs.no og obsbygg.no og levere varer i henhold til kjøpsavtale.
Hvilke personopplysninger blir behandlet: Medlemsnummer/CoopID eller kundenummer, kontaktinformasjon, hvilke produkter du kjøper og ordre- og leveringsinformasjon i forbindelse med leveranse av varene. Betalingsopplysninger oppbevares hos Coops leverandør av betalingstjeneste (Aera) for at du skal få gjennomført betalingen, og for at Coop kan gjennomføre tilbakebetaling i forbindelse med åpent kjøp eller reklamasjon. På Obs Bygg og Obs finnes vilkårene for netthandel.
Grunnlaget for behandlingen: Artikkel 6 nr. 1 b) Avtale og Artikkel 6 nr. 1 f) Berettiget interesse.
Lagringstid: Transaksjonsdata lagres i 5 år for regnskapsformål. På Min Side i nettbutikken har du tilgang til leveransestatus og ordrehistorikk. Kjøpshistorikk lagres i 10 år av hensyn til å ivareta kundes interesse i å ha oversikt over ordrene og med tanke på ytelse av kundeservice.
Hvem er ansvarlig for behandlingen: Coop Norge SA og den enkeltes butikks samvirkelag som utsteder kvittering/ faktura
Du kan motta en påminnelse om en påbegynt netthandel hos obs.no og obsbygg.no dersom du ikke fullførte ordren.
Formålet med behandlingen: Er at du kan handle varer fra Coop på nettet. Dersom du ikke fullfører en netthandel, vil Coop kunne sende deg en e-post innen 24 timer for å minne deg på at du ikke gjennomførte ordren.
Hvilke personopplysninger blir behandlet: Medlemsnummer/CoopID eller kundenummer, kontaktinformasjon og hvilke produkter du kjøper, i forbindelse med leveranse av varene. Betalingsopplysninger oppbevares hos Coops leverandør av betalingstjeneste (Aera) for at du skal få gjennomført betalingen, og for at Coop kan gjennomføre tilbakebetaling i forbindelse med åpent kjøp eller reklamasjon. På Obs Bygg og Obs finnes vilkårene for netthandel. Ved ikke fullført handel behandles e-postadressen din.
Grunnlaget for behandlingen: Artikkel 6 nr. 1 b) Avtale og Artikkel 6 nr. 1 f) Berettiget interesse
Lagringstid: Transaksjonsdata lagres i 5 år for regnskapsformål. På Min Side i nettbutikken har du tilgang til leveransestatus og ordrehistorikk.
Hvem er ansvarlig for behandlingen: Coop Norge SA den enkeltes butikks samvirkelag som utsteder kvittering/ faktura. Ved klikk og hent vil det samvirkelag du henter varene være databehandler. Får du varene levert hjem med PostNord er de behandlingsansvarlig for den tjenesten.
Behandling av personopplysninger ved vurderinger og anmeldelser av produkter
Formålet med behandlingen: Personopplysningene du sender til oss behandles for at vi skal kunne kontakte deg for å innhente mer informasjon og for å følge opp dine innspill på produktene som du har anmeldt. Navnet og e-postadressen som du gir oss når du sender inn anmeldelsen blir overført til leverandøren av denne tjenesten, Yotpo, som driver tjenesten på vegne av oss.
Hvilke personopplysninger blir behandlet: Navn, e-post og din anmeldelse
Grunnlaget for behandlingen: GDPR Artikkel 6 (1) a) Samtykke
Lagringstid: Så lenge samtykket gjelder
Hvem er ansvarlig for behandlingen: Coop Norge SA
ii. Markedsføring
I forbindelse med netthandel kan Coop sende deg markedsføringshenvendelser på e-post, hvis det foreligger et aktivt kundeforhold.
Formålet for behandlingen: Er å gi deg tilbud og informasjon i forbindelse med netthandel
Hvilke personopplysninger blir behandlet: Navn, adresse og e-post
Grunnlag for behandlingen: Artikkel 6 nr.1 c), Rettslig forpliktelse jf. Markedsføringsloven § 15
Lagringstid: Så lenge det foreligger et kundeforhold
Hvem er ansvarlig for behandlingen: Coop Norge SA
iii. Sikkerhetskamera
I Coops butikker og lokaler er det sikkerhetskameraer. Det skal være merket med skilt ved inngangen, slik at den registrerte er kjent med at lokalene er overvåket.
Formålet med behandlingen: Er å forebygge, avdekke og oppklare kriminell adferd og skade- og hærverk, vold, ran og andre negative hendelser fra kunder og ansatte
Hvilke personopplysninger blir behandlet: Bilde av de registrerte
Grunnlaget for behandlingen: Artikkel 6 nr.1 f) Berettiget interesse
Lagringstid: Slettes normalt etter syv eller 30 dager, 30 dager hvis saken overføres til politi og i noen tilfeller 90 dager i forbindelse med post i butikk eller kassepunkt.
Hvem er ansvarlig for behandlingen: Samvirkelaget, Franchisetaker eller Norsk Butikkdrift. For kontor/distribusjonslokaler Coop Norge SA
iv. Kundetellere/kamera/sensor
Det er installert kundeteller/kamera/sensorer for å regulere antall registrerte i butikk. Dette var tilfellet, for eksempel under pandemien i 2020 til 2022 hvor det var begrensninger i antall kunder som kunne oppholde seg i butikklokalet samtidige.
Formålet med behandlingen: Er for å regulere antall kunder i butikken ved spesielle hendelser og for kundestrømanalyse
Hvilke personopplysninger blir behandlet: Det behandles ikke personopplysninger, da systemene ikke gjenkjenner kundeinformasjon eller identitet
Grunnlaget for behandlingen: Ingen, da det ikke behandler personopplysninger
Lagringstid: Ingen lagring av personopplysninger
Hvem er ansvarlig for behandlingen: Coop Norge SA
v. Kredittsjekk
I noen tilfeller vil Coop foreta kredittsjekk. Coop vil kun få kunnskap om du er kredittverdig eller ikke fra det kredittopplysningsforetaket Coop benytter. Du vil motta kopi av brevet med vurderingen fra kredittopplysningsforetaket.
Formålet med behandlingen: Å kontrollere om du er kredittverdig slik at du kan handle på kreditt/faktura eller bli franchisetaker
Hvilke personopplysninger blir behandlet: Kontaktinformasjon og økonomiske forhold
Grunnlaget for behandlingen: Artikkel 6 nr.1 a) Samtykke
Lagringstid: Lagrer ikke personopplysninger
Hvem er ansvarlig for behandlingen: Samvirkelaget, Coop Norge SA eller Norsk Butikkdrift AS
vi. Coop Mastercard
Medlemmene kan søke om kredittkort fra det selskapet Coop har inngått avtale med. Det kan i ettertid søkes om ekstrakort til familiemedlemmer. (Se vilkårene for Coop Mastercard). Fordelen ved å benytte et kredittkort via Coop, er blant annet at du eller bedriften opparbeider deg en økonomisk fordel. Kredittkortselskapet (samarbeidspartneren) vil alltid foreta en kredittsjekk av deg eller bedriften i forbindelse med søknadsprosessen.
Formålet med behandlingen: Er at du som medlem skal få tilbud om kredittkort for å opparbeide en fordel. Les mer om Coop Mastercard her.
Hvilke personopplysninger blir behandlet: Medlemsnummer/CoopID, fødselsnummer, bonusen som er opparbeidet, slik at den kan utbetales
Grunnlaget for behandlingen: Artikkel 6 nr. 1 b) Avtalen du har inngått med kredittselskapet og bruk av tjenesten
Lagringstid: 10 år
Hvem er ansvarlig for behandlingen: Coop Norge SA for utbetaling av bonus og samarbeidspartneren for betalingskortene, Se egen personvernerklæring til samarbeidspartneren. Navn på samarbeidspartnen finner du her.
vii. Coop bedriftskort
Bedrifter og organisasjoner kan søke om Coop bedriftskort, som er en fakturaløsning for bedrifter, fra det selskapet Coop har inngått avtale med. Fordelen ved å benytte Coop bedriftskort, er blant annet at bedriften får bedre kontroll og styring av alle innkjøp. Banken (selskapet som tilbyr løsningen) vil alltid foreta en kredittsjekk av bedriften i forbindelse med søknadsprosessen.
Formålet med behandlingen: Er at bedriften skal få tilbud om fakturaløsning. Les mer om bedrftskort her.
Hvilke personopplysninger blir behandlet: Navn på kontaktperson på vegne av bedriften, telefonnummer jobb og e-post jobb.
Grunnlaget for behandlingen: Artikkel 6 nr. 1 b) Avtalen bedriften har inngått med banken og bruk av tjenesten
Lagringstid: 10 år
Hvem er ansvarlig for behandlingen: Se egen personvernerklæring til samarbeidspartneren. Navn på samarbeidspartneren finnes på coop.no
viii. Inkasso
Hvis det er gitt kreditt og beløpet ikke blir tilbakebetalt i henhold til avtale, kan Coop gå til inkasso for å få beløpet innbetalt. Coop har ikke anledning til å motregne mot kjøpeutbyttet/innskudd.
Formålet med behandlingen: Innkassere utstående beløp
Hvilke personopplysninger blir behandlet: Kontaktinformasjon og beløpets størrelse
Grunnlaget for behandlingen: Artikkel 6 nr.1 b) Avtalen som er inngått og c) Rettslig forpliktelse, jf. inkassoloven
Lagringstid: 5 år
Hvem er ansvarlig for behandlingen: Samvirkelaget som har gitt kreditten og Coop Norge SA
ix. Lokasjonsbaserte tjenester
Ved bruk mobiltelefonen kan Coop gi deg nyttig informasjon eller tilbud i hvis du er i nærheten av en Coop-butikk eller et arrangement hvor Coop er representert, via Bluetooth-teknologi.
Formålet med behandlingen: Er å gi deg informasjon og tilbud på mobiltelefonen
Hvilke personopplysninger blir behandlet: Mobiltelefonnummer
Grunnlaget for behandlingen: Artikkel 6 nr.1 a) Samtykke du avgir på mobiltelefonen
Lagringstid: Ingen
Hvem er ansvarlig for behandlingen: Coop Norge SA
x. Demografiske data
Coop kan samle inn og utarbeide analyser eller demografiske data for å forbedre tjenester og butikk-tilbud/lokalisering. Personopplysningene blir pseudonymisert før de brukes til analyse, slik at personopplysningene er anonyme og ikke lenger anses å være personopplysninger.
Formål med behandlingen: Er å gi deg bedre tjenester og butikktilbud og -lokasjon.
Hvilke personopplysninger blir behandlet: Kontaktopplysninger og medlemsnummer/ CoopID, som blir anonymisert
Grunnlaget for behandlingen: Artikkel 6 nr. 1 f) Berettiget interesse. Dataene blir anonymisert
Lagringstid: Anonyme data i analysen kan lagres i 5 år
Hvem er ansvarlig for behandlingen: Coop Norge SA
xi. Bruk av Coop Nettsteder og App
Se egen informasjon om cookies på denne oversikt over cookies.
xii. Besøkssystem
Coop benytter besøk system for besøkende. Besøkende logger seg inn i besøkssystemet og ansatte får beskjed om at gjesten er ankommet.
Formålet med behandlingen: Informere om at gjest har ankommet
Hvilke personopplysninger blir behandlet: Navn, mobilnummer, firma og eventuelt bilnummer
Grunnlaget for behandlingen: Artikkel 6 nr. 1 f) Berettiget interesse
Lagringstid: 3 måneder
Hvem er ansvarlig for behandlingen: Coop Norge SA, et av Coop Norge SA datterselskaper eller Samvirkelag.
xiii. Rekruttering av nyansatte
Coop rekrutterer til stillinger for ansettelse i Coop. Søknader til Coop skal skje digitalt, gjennom den portalen Coop benytter. Noen samvirkelag kan motta søknader manuelt. For enkelte stillinger benyttes headhuntere. Når søknader går via søkeportaler eller rekrutteringsbyråer, vil disse kunne være behandlingsansvarlige. For mer informasjon, se personvernerklæring for tjenesten/byrået.
Formålet med behandlingen: Rekruttere til ledige stillinger
Hvilke personopplysninger blir behandlet: De opplysningene som fremkommer i søknaden/CV, personlighetstester og intervjuer
Grunnlaget for behandlingen: Artikkel 6 nr.1 a) Samtykke
Lagringstid: 3 måneder etter ansettelse, med mindre du samtykker til å lagre personopplysningene lengre. I så fall slettes opplysningene etter 1 år.
Hvem er ansvarlig for behandlingen: Samvirkelag, Coop Norge SA eller et av Coop Norges datterselskaper
xiv. Analyse av mobil adferd
Ved forespørsler om bistand med Appen kan Coop gjøre feilsøking, ved behov.
Formålet med behandlingen: Rette feil i Appen ved forespørsler
Hvilke personopplysninger blir behandlet: Medlemsnummer/CoopID og aktivitet i appen
Grunnlaget for behandlingen er: Artikkel 6 nr. 1 a) Samtykke
Lagringstid: Slettes etter at feilen er rettet
Hvem er ansvarlig for behandlingen: Coop Norge SA
xv. Atferdsbaserte konkurranser
Fra tid til annen arrangeres det konkurranser basert på atferd hvor medlemmer som eksempelvis kjøper et eller flere spesifikke produkter, benytter en spesifikk tjeneste fra Coop eller innløser en eller flere kuponger i en gitt periode automatisk er med i en konkurranse der det trekkes en vinner som får en premie. I forbindelse med trekningen vil Coop benytte medlemmets CoopID eller medlemsnummer (ikke navn). For at vinneren skal kunne kontaktes av Coop behandles vedkommendes mobilnummer og/eller e-postadresse. Navn på vinneren vil ikke bli annonsert offentlig.
Formålet for behandlingen: Gjennomføre konkurranser for de som har en spesifikk atferd i en gitt periode med den hensikt å få flere til å benytte en tjeneste fra Coop, kjøpe et eller flere spesifikke produkter eller innløse flere kuponger.
Hvilke personopplysninger blir behandlet: