Coop og kundene samlet inn rekordbeløp til Rosa sløyfe-aksjonen
For 19. år på rad har Coop og kundene engasjert seg i kampen mot brystkreft og i år ble det ny rekord – igjen! Hele 16,7 millioner kroner er samlet inn til Rosa sløyfe-aksjonen. Det er det høyeste beløpet Coop noen gang har bidratt med, og en økning fra fjorårets rekord på 16,1 millioner.
– Dette er rett og slett fantastisk, og jeg er skikkelig imponert over engasjementet der ute. Kundene, medlemmene og ikke minst alle medarbeidere i butikkene rundt om i landet som har pyntet og farget butikkene rosa og engasjert seg i brystkreftsaken. Sammen har vi samlet inn et betydelig beløp til livsviktig forskning og støtte til brystkreftrammede, sier Philipp Engedal, administrerende direktør i Coop Norge.
Rosa engasjement i hele landet
Årets aksjon har engasjert bredt – fra butikkene over hele landet, hvor ansatte har stått på for å spre budskapet og skape synlighet for brystkreftsaken, til Karl Johan, hvor Coops rosa O-er lyste opp byen. For ikke å nevne Rosa sløyfe-løpet, hvor 671 Coop-ansatte deltok og bidro med nesten 170 000 kroner.
Kundene har også støttet aksjonen på flere måter. 6,8 millioner kroner kom fra salg av donasjonsvarer, inkludert over 41 000 Rosa sløyfer. 4,7 millioner kroner ble samlet inn gjennom salg av vask- og hygieneprodukter fra Orkla Home and Personal Care. 4,9 millioner kroner kom fra økt salg av frukt og grønt – med en total volumvekst på hele 4,7 prosent.
Sunt kosthold er et av de viktigste tiltakene for å forebygge kreft, og derfor donerte Coop én prosent av alt salg av fersk frukt, bær og grønnsaker i oktober til Rosa sløyfe-aksjonen. Nesten en tredjedel av årets donasjon kom fra kunder som handlet frukt og grønt.
– Det at vi legger til rette for sunne hverdagsvaner samtidig som vi gir penger til livsviktig forskning, er bra både for folkehelsen og kreftsaken. Det gjør inntrykk å se hvor mange som engasjerer seg – vi er oppriktig stolte og takknemlige for responsen fra kundene, sier Engedal.
Over 116 millioner til kreftsaken
Med årets bidrag til Rosa sløyfe-aksjonen har Coop og kundene samlet inn over 116 millioner kroner totalt til kreftsaken siden 2006.
– Coop gjør en imponerende innsats år etter år, og det er rørende å se hvordan både ansatte og kunder står sammen om brystkreftsaken. Bidragene deres gir oss mulighet til å drive viktig forskning og gi støtte til kvinner som står midt i en krevende livssituasjon, sier Marit Sophie Egge, aksjonsleder for Rosa sløyfe-aksjonen.

Stolt hovedpartner av Rosa sløyfe
Coop og Kreftforeningen har vært samarbeidspartnere siden 2006, og siden den gang har vi donert over 100 millioner kroner til livsviktig kreftforskning.
Det betyr at Coop, sammen med våre kunder og medlemmer, er en av Norges største bidragsytere i kampen mot kreft. Det er vi utrolig stolte av!

Slik undersøker du brystene dine
Still deg fremfor speilet
Stå i bar overkropp med armene ned. Se etter endringer i form, hud, brystvorter eller væske.
Løft armene
Gjenta observasjonen med armene over hodet. Store bryster undersøkes best liggende.
Kjenn etter klumper
Løft én arm og bruk den andre hånden med flate fingre. Gå systematisk over hele brystet. Bodylotion kan gjøre det lettere.
Bruk «klokkemetoden»
Start øverst (kl. 12) og kjenn deg rundt brystet «time for time» inn mot brystvorten. Gjenta på andre bryst.
Sjekk armhulene
Kjenn grundig etter kuler i begge armhulene.
Oppsøk lege dersom du oppdager forandringer som varer over tre uker.
Kilde: Kreftforeningen
| Les mer her |
Unike kvinner trenger unik oppfølging
Hvert år får over 4000 kvinner brystkreft i Norge. Bak hvert eneste tall er en mor, datter, kjæreste, søster, eller venn. Vi vet ikke hvem som blir rammet, men vi vet at det hver enkelt må gjennom for å bli frisk, er vidt forskjellig. Ingen kvinner er like – verken livene de lever eller hvordan brystkreften rammer.
Før fikk alle med brystkreft den samme behandlingen. I dag vet vi at brystkreft ikke er én sykdom, men mange. Kreftsvulstene er like ulike som menneskene som får dem, og behandlingen som redder livet til én, kan ha en liten effekt for en annen.
Målet er at hver enkelt kvinne skal få den behandlingen og oppfølgingen akkurat hun trenger. For å komme dit, trenger vi mer forskning.
Forskning gir fremskritt som vil føre til bedre behandling, lengre overlevelse og økt livskvalitet for dem som rammes. Når du kjøper årets Rosa sløyfe, bidrar du til nettopp dette. Du er med på å gjøre en forskjell – for alle som er, og en dag kan bli, berørt av brystkreft.
Når du kjøper årets Rosa sløyfe, bærer du livsviktig forskning fremover.

Fra mote til mening - Årets Rosa sløyfe 2025
Sløyfen fikk du selvsagt i alle Coop dagligvarebutikker!
En av Norges største moteprofiler og stilikon, Celine Irgens Aagaard og hennes designteam i ENVELOPE1976, stod bak den Rosa sløyfen i 2025. Den kostet 150 kroner og beløpet gikk uavkortet til Rosa sløyfe.
Designmerket er en av de viktigste moteaktørene i landet. De er kjent for sitt tidløse uttrykk, og har et fokus på bærekraft, gode materialer og minimalisme med en edge. Årets Rosa sløyfe er inspirert av havet.
– Sløyfen er et symbol på livet, med sine bølger og klipper. Livet er ikke flatt, det er både oppturer og nedturer. Designet har også en råskap og styrke ved seg, som man må ha når man blir berørt av brystkreft, sier kreativ leder Celine Irgens Aagaard.
Hun har selv kjent kreft tett på seg gjennom flere som står henne nær. Derfor føltes det både personlig og meningsfullt å takke ja til oppdraget.
Les mer
– Jeg tror omtrent alle kjenner, har kjent, eller vet om noen som er berørt av brystkreft. Det berører jo så mange flere enn den som blir syk. Da vi ble spurt om å designe årets Rosa sløyfe var det ikke noe tvil om at jeg ville takke ja. Å kunne bidra til å støtte forskning på brystkreft er utrolig meningsfullt.
Over 4000 kvinner får brystkreft i Norge hvert år. Bak hver tall finnes det en mor, datter, søster, eller venn. Ingen kvinner er like – verken livene de lever eller hvordan brystkreften rammer. Derfor må behandling og oppfølging tilpasses den enkelte. Når du kjøper årets Rosa sløyfe, støtter du livsviktig forskning som gjør dette mulig.
– Å ha fått i oppdrag å designe årets sløyfe er utrolig stort, og vi føler oss veldig ydmyke. Vi håper at den skal bli brukt av flest mulig, og derfor har vi designet en sløyfe som er litt mindre feminin, nettopp med tanke på at alle, uansett kjønn og alder, vil bære den, sier grunnlegger og kreativ leder Celine Irgens Aagaard.
Våre sponsorområder
- ▆▆▆▆▆▆▆▆▆
▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆ ▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆
▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆ ▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆ - ▆▆▆▆▆▆▆▆▆
▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆ ▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆
▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆ ▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆ - ▆▆▆▆▆▆▆▆▆
▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆ ▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆
▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆ ▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆▆