Grøntløftet
Vi tar vår bit!Grøntløftet er et samarbeid mellom hele grøntnæringen i Norge, inkludert dagligvarehandelen, med mål om å øke forbruket og andelen av norske frukt og grønnsaker.
![Grøntløftet](/assets/contentful/b26eki8n3vte/4Gi7QL0HA1UxgVbCAD5Kgv/784fc566d722aaf6aa54008eac14775d/247959_Grontloftet_topp_landingside_980x350.png?preset=tiny&dpr=2&q=75)
Initiativet startet i 2020 med Grøntutvalgets rapport
“Grøntsektoren mot 2035” som har som formål å gjennomføre koordinerte markedskampanjer mot forbrukere til å velge mer norsk grønt.
Målet er å nå en norskandel på 60 % innen 2035, noe som vil øke selvforsyningsgraden og forbedre folkehelsen.
Det er Stiftelsen norsk Mat og Opplysningskontoret for frukt og grønt som tilrettelegger for koordinert kampanjeinnsats i Grøntløftet.