Økologi
Økning av økologisk varerCoop mener økologisk produksjon er et miljømessig, helsemessig og dyreetisk bedre alternativ enn konvensjonell produksjon. Derfor arbeider vi aktivt med å øke salget av økologiske produkter. Allerede i 1993 var økologiske varer å finne i Coops butikker, men det er først i de siste årene at norske forbrukere for alvor har fått øynene opp for økologi.
Det totale markedet for økologiske varer er i vekst. Coop står for en betydelig del av veksten i det norske økologimarkedet. Veksten er sterkest for barnemat, hvor andelen økologi nærmer seg 50 prosent i flere av Coops kjeder. Sannsynligvis vil Coop snart selge mer økologisk barnemat enn konvensjonell. Andre varekategorier, som melk og egg, kan også skilte med sterke tall.
Coops strategi er å ha et bredt tilbud av økologiske hverdagsprodukter godt presentert i butikkene. Vi omsetter over 700 økologiske varer, og har mange nylanseringer av økologiske produkter.
Coop Änglamark er Norges største økologiske varemerke og 20 nye produkter i serien kom på markedet i 2016. Les mer om serien her
Matvarene i Änglamark-serien er produsert etter økologiske produksjonsmetoder, uten kunstgjødsel og sprøytemidler. Änglamarks renholds- og hygieneprodukter inneholder ikke skadelige stoffer og allergener man vanligvis finner i slike produkter. Vi samarbeider med Coop i Danmark, Sverige og Finland om å utvikle stadig flere og bedre Änglamark produkter. Økologiske varer som er importert er underlagt de samme kravene som gjelder for norske, økologiske produkter.
Våre butikker har alltid et stort utvalg av økologiske varer
Les også: 7 ting du må vite om økologisk mat (PDF)