Delingsøkonomi i 150 år
Coop har en lang og stolt historie. I 1867 Ble Arne Forbrugslag stiftet, tuftet på mange av de samme verdiene som er med oss 150 år etter. I 1906 ble Norges Kooperative Landsforening (NKL) stiftet, og medlemstallet var i 1908 på 9 900 medlemmer.
Margarinfabrikken Norge var startskuddet for Coops egen vareproduksjon, og åpnet i 1911. Fabrikken ble en suksess, og Coop utvidet med eget kaffebrenneri i 1916.
Antallet medlemmer passerte 100 000 i 1926, og Coop utvidet stadig produksjonen av egne varer. I 1934 kjøper Coop glødelampefabrikken Norma.
Coop var i 1947 ut med å åpne Norges første selvbetjeningsbutikk, der kundene selv hentet varer i hyllene og betalte i kassen. Coop bidro i stor grad til utviklingen av de butikkene vi kjenner i dag. I 2018 åpnet Coop Norges første selvskanningsbutikk, uten betjening i kassene.
I 1960 passerte medlemstallet for Coop 300 000 medlemmer. Veksten fører til utvidelse av konseptet, og i 1968 etableres stormarked- og varehuskjeden Domus i Trondheim. Kjeden endret senere navn til Obs.
I 2005 passerer Coop 1 million medlemmer. I mellomtiden har Coop lansert egne merkevarer, og introdusert medlemsprogram og medlemskort. I dag er Coops medlems-app sentral for mange av Coops 1,8 millioner medlemmer, og den største appen i dagligvarebransjen.
I 2021 delte Coop ut ca. 1,3 milliarder kroner i kjøpeutbytte til sine medeiere. Stadig flere ønsker å ta del i delingsøkonomien, og Coop fikk for fjerde år på rad over 100 000 nye medeiere. Det er tydelig at Coops eierform, delingsøkonomi og egenart treffer de unge, da 38,5 % av de nye medeierne er under 30 år og 60,4 % er under 40 år.
Bli Coop medlem i dag!
MELD DEG INN
Allerede medlem?
Logg inn for å se dine kuponger og hvor mye du har spart