Til hovedinnhold

Draktkampanjen - Coop Nordvest SA

Draktkampanjen

20 år med fotballdrakter fra Coop

Hvert år i 20 år har Coop delt ut mer enn 20 000 draktsett fordelt på 1000 fotballag, til barneidrett over hele landet. Det stopper ikke nå.

Tekst: Jorunn Gunnes
Foto: Coop Norge

– Dette er en av de største aktivitetene Coop gjør, og det er vi stolte av! Vegard Dahl Hansen, sponsorsjef i Coop Norge, var med allerede på den aller første utdelingen av fotballdrakter, under Norway Cup i 2001, der Coop var generalsponsor.

Han sier ordningen var en suksess fra dag én. – Barneidrett i Norge blir drevet av frivillige ildsjeler og finansiert gjennom medlemsavgifter og frivillige innsamlinger som loddsalg, og liknende.

Drakter er dyrt og en stor utgift for klubben. Så draktkampanjen ble umiddelbart populær.

STORT BEHOV

I 2001 fikk Coop til en stor leverandøravtale og kunne kjøpe inn drakter til en gunstig pris.
Med det startet ordningen der lokale lag kan søke om drakter til sin klubb.

Første året fikk 250 klubber utdelt nye drakter. Nå ligger tallet på omtrent 1000 klubber hvert år.
– Coop er eid av folket med butikker i hver krik og krok. For oss er det viktig å være en støttespiller til idretten, ikke minst lokalt.

Vi har som prinsipp at all spons skal komme medeiere over hele landet til gode. Draktkampanjen til barn ser vi på som samfunnsansvar, sier Dahl Hansen. Og det blir godt mottatt.

Coop har fått mange flotte lagbilder og takkehilsener gjennom årene som viser at dette er populært.
– Men i år, i forbindelse med at draktkampanjen er 20 år, vil vi også benytte anledningen til å gi en ydmyk takk for at Coop får være med på dette.

FREMOVER

I tiden som kommer, etter følgene av koronaviruset, er støtten til barneidretten viktigere enn noen gang, mener Dahl Hansen:
– Pandemien har gjort veldig mange klubber sårbare. De har mistet mye av inntektene.

Vårt arbeid med Draktkampanjen, Coop dugnaden (der Coop sammen med Røde Kors dekker kostnader tilknyttet fritidsaktiviteter for barn som vokser opp i familier med sårbar økonomi, slik at de kan delta på lik linje som sine venner og klassekamerater)

En ny ordning fra 2020 der også enkeltfamilier kan søke om utstyr til å delta på trening blir derfor svært viktig fremover.

Glede. Lyn feirer en scoring i seieren mot Arna-Bjørnar den 18. oktober i fjor. Trine i midten.
 

STOR STAS MED NYE DRAKTER

Lyn-spiller Trine Skjelstad Jensen var 15 år da laget hennes, Kvarven, fikk utdelt nye fotballdrakter rett før de skulle delta på Norway Cup.

– Vi hadde solgt lodd og arrangert loppemarked og lagt ned masse energi i å skaffe penger nok til at vi skulle kunne reise fra Kjerringøy til Oslo.
Vi hadde nok ikke tatt oss råd til nye drakter, sier Trine Skjelstad Jensen.

Hun forteller om den gangen jentelaget Kvarven skulle delta i 7er klassen på Norway Cup i Oslo for ti år siden. Rett før avreise fikk de utdelt splitter nye draktsett fra Coop.

– Vi gledet oss veldig til turneringen og hadde lagt ned mye innsats i forveien både på og utenfor fotballbanen. Det var mange hjemme på Kjerringøy som hadde bidratt og som fulgte med oss, så vi følte at vi spilte for flere enn oss selv.

Da var det veldig stas å få et flunkende nytt draktsett som vi kunne spille i under turneringen. Vi vant både Norway Cup og kretsmesterskapet, så vi har gode minner fra kampene i dette draktsettet, forteller Jensen, som nå har spilt flere år i Toppserien, siste året for Lyn i fjor.

Les mer her: Coop Draktkampanje

Bli medlem

Som medlem i Coop får du unike medlemsfordeler som kan spare deg for tusenvis av kroner. Bli medlem for å få penger tilbake hver gang du handler!
Meld deg inn