Til hovedinnhold

6 enkle tips til en sunn middag

Det er overraskende lett å gjøre hverdagsmiddagen litt sunnere. Ofte er det bare små justeringer som skal til!

Grillet kyllingfilet i skiver lagt over en seng av ris, grønnsaker og ferske urter. Hvit tallerken, lyst underlag.

Start i det små

1. Prøv fullkornsvariantene

Tips: Bytt ut lasagneplatene med tagliatelle av fullkorn. Da får du en annerledes og litt sunnere lasagne.

2. Kikerter er bra for både mage og lommebok

Tips: Kikerter er også nydelig som snacks når den velkrydret får kose seg sprø i ovnen i en halvtimes tid.

3. Erstatt salt med nesten alt

Tips: Lag dine egne krydderblandinger. Ferdige krydderblandinger inneholder ofte en del salt, men lager du blandinger selv, har du full kontroll over både smak og innhold.

4. Sunn middag med kesam

Tips: Har du prøvd mager kesam i tacoen i stedet for rømme? Her får du både mindre fett og færre kalorier, samtidig som du får i deg ekstra protein.

5. Havregryn er en vinner

Tips: Lag bananpannekaker med havregryn, egg og bananer. Miks dette sammen, så har du bare en runde med stekepanna igjen før du har en perfekt frokost, lunsj, middag eller kveldsmat.

6. Lur inn ekstra grønnsaker

Tips: Prøv blomkålris i stedet for vanlig ris. Blomkål er nøytral på smak og kan smaksettes med forskjellige kryddere. Riv blomkålen slik du river ost, og steke den på middels varme i stekepanna med litt smør eller olje.